Wereld oorlog 1
op de Vlaamse planken
De
musical '14 18' is geregisseerd door Frank Van Laecke. Hij wordt
gezien als de Godfather van de Vlaamse musicals. Voor hem is het belangrijk dat
er uitwisseling is van energie tussen de performers en het publiek. Dit maakt
het stuk apart. Het musical kon je bezichtigen in de Nekkerhal te
Mechelen. Het is een lange zaal, alles behalve dan een klassieke theaterzaal.
Er is geen podium aanwezig.
De
acteurs spelen op een oppervlakte van zo een 18000m². De plaats waar ze
spelen verandert ook steeds. De ene scène wordt er meer naar voor
gespeeld en de andere meer naar achter. Dit komt omdat het publiek op een
bewegende tribune zit die naar voor en naar achter rijdt. Het gaf het publiek
het gevoel alsof je zelf in het stuk zat. De grote ruimte die beschikbaar was
in de Nekkerhal hebben ze volledig gebruikt. Op de tribune waren
ook tv's geplaatst zodat je het stuk ook van dicht kon zien voor de mensen die
achterin zaten. Hierdoor zag men de expressie van de acteurs goed. Maar de
bedoeling net van toneel is mensen live te zien spelen en niet op een tv-scherm
zoals thuis.
Het decor stond niet vast. Bij elke nieuwe
scène wisselde het decor. Het decor werkt zeer verhelderend. Het laat steeds
zien waar de scène zich net afspeelt (bv.: in het ziekenhuis, in de
loopgraven, buiten in het dorp,..). Het decor was zeer
uitgebreid. Het ging van rijdende auto's tot paarden die in brand stonden. Op
de achterste muur werd er af en toe eens iets geprojecteerd zoals bijvoorbeeld
een kerkhof om extra sfeer te scheppen. Het stuk is zeer
donker gespeeld, maar dat is ook logisch
omdat het stuk over een donkere tijd gaat.
Het
musical '1418' is een fictief verhaal dat evengoed in het echt had kunnen
gebeurd. De acteurs hebben ongeveer drie jaar gewerkt tegen dat het helemaal af
was. Er waren veel kippenvel- momenten aanwezig. Hun speelstijl is vooral
dramatisch aangezien het stuk zich in de oorlog afspeelt. Mensen geraken gewond, geliefden worden uit elkaar
getrokken,... Hun manier van spelen verheldert de afschuwelijke toestand
tijdens de eerste wereldoorlog zowel tijdens de strijd aan het front als hun
thuisleven waar hun familieleden probeerden te overleven. De twee spelers
die het stuk grotendeels dragen zijn Jelle Cleymans als Jan en
Free Souffriau als Anna. Het is een pas getrouwd koppel dat een
kindje verwacht maar door de eerste wereldoorlog van elkaar gescheiden worden.
Jan ziet zijn kind pas voor het eerst wanneer het al een kleine jonge man is. Hun
rollen worden heel realistisch gespeeld. Ze leven zich echt uit in hun
rol en beide zijn ze talentvolle zangers.
Muziek
speelt een heel belangrijke rol, het gaat natuurlijk om een musical. Ze geven
hun gevoelens weer door het zingen. De muziek sleept het publiek ook mee, het
versterkt de emoties van bepaalde scènes. De muziek wordt niet live
gespeeld maar wel live gezongen. De muziek is wel speciaal geproduceerd voor
'1418'. Gedurende heel het stuk is er muziek aanwezig buiten wanneer er een
gesprek gaande is tussen acteurs dan wil men de nadruk leggen op het dialoog.
Het gaat vooral om oorlogsmuziek (om spanning op te wekken) en zangliederen.
De
voorstelling is bedoeld als historische herdenking aan de eerste wereldoorlog.
Feiten uit die tijd kwamen hierdoor aan bod. Door het sober en
concreet verhaal benadrukt hij de ellende en de vriendschap. Zijn bedoeling is vooral om
het publiek mee te slepen. Er is wel een afwezigheid van vele historische
feiten. Omdat niet veel feiten in het stuk zijn verwerkt, gaat er een deel van
de schoonheid (geschiedenis) van de
oorlog verloren. Want oorlog gaat net
over die historische feiten.
(keuze-onderdeel)
(keuze-onderdeel)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten