Theaterrecensie


Wereld oorlog 1 op de Vlaamse planken

De musical '14 18' is geregisseerd door Frank Van Laecke. Hij wordt gezien als de Godfather  van de Vlaamse musicals. Voor hem is het belangrijk dat er uitwisseling is van energie tussen de performers en het publiek. Dit maakt het stuk apart. Het musical kon je bezichtigen in de Nekkerhal te Mechelen. Het is een lange zaal, alles behalve dan een klassieke theaterzaal. Er is geen podium aanwezig.

De acteurs spelen op een oppervlakte van zo een 18000m². De  plaats waar ze spelen verandert ook steeds. De ene scène wordt er meer naar voor gespeeld en de andere meer naar achter. Dit komt omdat het publiek op een bewegende tribune zit die naar voor en naar achter rijdt. Het gaf het publiek het gevoel alsof je zelf in het stuk zat. De grote ruimte die beschikbaar was in de Nekkerhal hebben ze volledig gebruikt. Op de tribune waren ook tv's geplaatst zodat je het stuk ook van dicht kon zien voor de mensen die achterin zaten. Hierdoor zag men de expressie van de acteurs goed. Maar de bedoeling net van toneel is mensen live te zien spelen en niet op een tv-scherm zoals thuis.

 Het decor stond niet vast. Bij elke nieuwe scène wisselde het decor. Het decor werkt zeer verhelderend. Het laat steeds zien waar de scène zich net afspeelt (bv.: in het ziekenhuis, in de loopgraven, buiten in het dorp,..). Het decor was zeer uitgebreid. Het ging van rijdende auto's tot paarden die in brand stonden. Op de achterste muur werd er af en toe eens iets geprojecteerd zoals bijvoorbeeld een kerkhof om extra sfeer te scheppen.   Het stuk is zeer donker  gespeeld, maar dat is ook logisch omdat het stuk over een donkere tijd gaat.

Het musical '1418' is een fictief verhaal dat evengoed in het echt had kunnen gebeurd. De acteurs hebben ongeveer drie jaar gewerkt tegen dat het helemaal af was. Er waren veel kippenvel- momenten aanwezig. Hun speelstijl is vooral dramatisch aangezien het stuk zich in de oorlog afspeelt. Mensen geraken  gewond, geliefden worden uit elkaar getrokken,... Hun manier van spelen verheldert de afschuwelijke toestand tijdens de eerste wereldoorlog zowel tijdens de strijd aan het front als hun thuisleven waar hun familieleden probeerden te overleven. De twee spelers die het stuk grotendeels dragen zijn Jelle Cleymans als Jan en Free Souffriau als Anna. Het is een pas getrouwd koppel dat een kindje verwacht maar door de eerste wereldoorlog van elkaar gescheiden worden. Jan ziet zijn kind pas voor het eerst wanneer het al een kleine jonge man is. Hun rollen worden heel realistisch gespeeld. Ze leven zich echt uit in hun rol en beide zijn ze talentvolle zangers.

Muziek speelt een heel belangrijke rol, het gaat natuurlijk om een musical. Ze geven hun gevoelens weer door het zingen. De muziek sleept het publiek ook mee, het versterkt de emoties van bepaalde scènes. De muziek wordt niet live gespeeld maar wel live gezongen. De muziek is wel speciaal geproduceerd voor '1418'. Gedurende heel het stuk is er muziek aanwezig buiten wanneer er een gesprek gaande is tussen acteurs dan wil men de nadruk leggen op het dialoog. Het gaat vooral om oorlogsmuziek (om spanning op te wekken) en zangliederen.

De voorstelling is bedoeld als historische herdenking aan de eerste wereldoorlog. Feiten uit die tijd kwamen hierdoor aan bod. Door het sober en concreet verhaal benadrukt hij de ellende en  de vriendschap. Zijn bedoeling is vooral om het publiek mee te slepen. Er is wel een afwezigheid van vele historische feiten. Omdat niet veel feiten in het stuk zijn verwerkt, gaat er een deel van de schoonheid (geschiedenis)  van de oorlog verloren.  Want oorlog gaat net over die historische feiten.

(keuze-onderdeel)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten