Het afgelopen jaar in het 6de hebben we 2 verplichte boeken moeten
lezen, namelijk: ' De aanslag' van Harry Mulisch en 'De engelenmaker' van
Stefan Brijs. Voor het einde van het schooljaar moeten we een boek naar keuze lezen
uit de literatuurlijst die de leerkacht Nederlands heeft opgesteld. Dit boek
moeten we lezen voor het eindexamen in juni. Ik heb gekozen voor 'De passievrucht' van Karel Glastra van Loon als mijn laatste boek dat ik moet lezen voor het middelbaar.
Ik hoop dat ik kan zeggen dat dit boek een mooie afsluiter is voor mijn
middelbare school.
Het vijfde jaar stond bekend als literatuur jaar en men zei dat het
zesde jaar vooral over toneel en drama zou gaan. Maar daar heb ik niet veel van
teruggezien. De hoeveelheid literatuur in het zesde verschilt niet zoveel met
de hoeveelheid literatuur in het vijfde jaar. Dit jaar vond ik nederlands wel
interessanter dan vorig jaar. Dit komt omdat we vorig jaar bijna alleen maar
literatuur zagen en poëzie. De poëziebundels die wij moesten verwerken voor de
examens waren een hel. Dit jaar heb ik het gevoel dat ik meer heb bijgeleerd
over het vak Nerdelands. Eén van de positieve punten van de les vond ik dat we
af en toe artikels in de klas lazen die heel interresant waren. Ze waren
misschien niet altijd recent, maar goede artikels vind je de laatste tijd niet
meer zo snel, zoals we op ons verhandelingsexamen hebben gelezen.
Het boek 'De aanslag' van Harry Mulisch was niet zo mijn ding in tegenstelling
tot 'De engelenmaker' wat mij wel echt lag. Oorlogsromans zijn nooit mijn
voorkeur geweest en zullen het ook nooit zijn. Ik heb nu al vijf oorlogsromans
gelezen en ze konden me steeds niet bekoren. 'De engelenmaker' daarentegen is
een boek van vernieuwingen en wetenschap. Ik weet niet waarom net, maar ik ben
meer geboeid bij fictieve (onmogenlijke) verhalen dan bij historische verhalen.
Mijn laatste jaar in het Heilig HartCollege verliep verbazend snel. Het
was ook het jaar waar ik in verhouding met de andere jaren bijna geen testen
had. Maar we werden wel overladen met groepswerken. Hier zou ik wel iets aan veranderen
want ik heb het gevoel dat ik meer opsteek bij het degelijk moeten leren voor
testen. Door deze testen krijgt de leerling vragen over de leerstof waar die
soms nooit echt aan had gedacht of bij stilgestaan. We moeten verbanden leren
maken met het hedendaagse leven. Hierdoor leren we de leerstof beter te
begrijpen (dit niet alleen voor het vak Nederlands).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten