Balansverslag


Het afgelopen jaar in het 6de hebben we 2 verplichte boeken moeten lezen, namelijk: ' De aanslag' van Harry Mulisch en 'De engelenmaker' van Stefan Brijs. Voor het einde van het schooljaar moeten we een boek naar keuze lezen uit de literatuurlijst die de leerkacht Nederlands heeft opgesteld. Dit boek moeten we lezen voor het eindexamen in juni. Ik heb gekozen voor 'De passievrucht' van Karel Glastra van Loon als mijn laatste boek dat ik moet lezen voor het middelbaar. Ik hoop dat ik kan zeggen dat dit boek een mooie afsluiter is voor mijn middelbare school.
Het vijfde jaar stond bekend als literatuur jaar en men zei dat het zesde jaar vooral over toneel en drama zou gaan. Maar daar heb ik niet veel van teruggezien. De hoeveelheid literatuur in het zesde verschilt niet zoveel met de hoeveelheid literatuur in het vijfde jaar. Dit jaar vond ik nederlands wel interessanter dan vorig jaar. Dit komt omdat we vorig jaar bijna alleen maar literatuur zagen en poëzie. De poëziebundels die wij moesten verwerken voor de examens waren een hel. Dit jaar heb ik het gevoel dat ik meer heb bijgeleerd over het vak Nerdelands. Eén van de positieve punten van de les vond ik dat we af en toe artikels in de klas lazen die heel interresant waren. Ze waren misschien niet altijd recent, maar goede artikels vind je de laatste tijd niet meer zo snel, zoals we op ons verhandelingsexamen hebben gelezen.
Het boek 'De aanslag' van Harry Mulisch was niet zo mijn ding in tegenstelling tot 'De engelenmaker' wat mij wel echt lag. Oorlogsromans zijn nooit mijn voorkeur geweest en zullen het ook nooit zijn. Ik heb nu al vijf oorlogsromans gelezen en ze konden me steeds niet bekoren. 'De engelenmaker' daarentegen is een boek van vernieuwingen en wetenschap. Ik weet niet waarom net, maar ik ben meer geboeid bij fictieve (onmogenlijke) verhalen dan bij historische verhalen.

Mijn laatste jaar in het Heilig HartCollege verliep verbazend snel. Het was ook het jaar waar ik in verhouding met de andere jaren bijna geen testen had. Maar we werden wel overladen met groepswerken. Hier zou ik wel iets aan veranderen want ik heb het gevoel dat ik meer opsteek bij het degelijk moeten leren voor testen. Door deze testen krijgt de leerling vragen over de leerstof waar die soms nooit echt aan had gedacht of bij stilgestaan. We moeten verbanden leren maken met het hedendaagse leven. Hierdoor leren we de leerstof beter te begrijpen (dit niet alleen voor het vak Nederlands).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten