Reflectieverslag


Het boek de aanslag van Harry Mulisch is een fictief verhaal maar het had zich evengoed  in het echt kunnen afspelen. Het boek speelt zich af na de oorlog in 5 episodes  van 1945 tot 1981 waarbij één proloog waarin de buurt wordt omschreven.  Hij wilt ons duidelijk maken dat de oorlog nog niet echt gedaan is. Elke episode die zich in het boek voordoet,  verwijst  naar een bepaalde gebeurtenis in de wereld dat met geweld te maken heeft.
Episode 1: de aanslag zelf die zich in het boek voordoet (maar ook in het echt is gebeurd), episode 2:  1952: deze datum verwijst naar Korea, episode 3 : 1956: hier vond de Praagse lente plaats (een opstand in Nederland tegen het communisme), episode 4:  1966: de Vietnamese oorlog  vond hier plaats. episode 5: 1981: antikernbom demonstratie.

Er zitten een paar elementen in het boek die overeenkomen met de werkelijkheid mits een paar aanpassingen zodat zijn verhaal mooi klopt. Zoals het personage Truus Coster, zij is gebaseerd op een echt persoon die in het verzet zat en ook in het echt gestorven is door de Duitsers omdat zij mee met Takes Cor de aanslag had gepland. Takes Cor is namelijk ook gebaseerd op een persoon die toen die tijd echt leefde. Hij stierf in het echt uiteindelijk in het bureau aan zijn verwondingen die hij opliep door de aanslag. In het boek de aanslag blijft Takes nog leven en is Truus de enige die sterft.  Hij heeft ook heel wat motieven in het boek verwerkt die ik zelf niet eens had opgemerkt maar nadat we het boek hadden besproken werd het allemaal ineens een stuk duidelijker.  In het begin was mijn mening niet zo lovend over het boek. Maar nadat alles werd uitgelegd werd het ineens een stuk interessanter en zou ik het nu eigenlijk nog eens opnieuw moeten lezen om het nu helemaal te begrijpen. Eerst vond ik het maar een oppervlakkig boek maar eigenlijk zit er zoveel achterliggende betekenis in, waardoor het boek voor mij  een stuk aantrekkelijker werd.  Ik had nog nooit zo een soort boek gelezen. Ik wist niet dat men zo iets kon met schrijven. Het heeft me eigenlijk doen laten inzien dat een verhaal  schrijven niet enkel om het verhaal zelf gaat maar ook om hetgeen er rond en het nadenken over wat de schrijver ons net wilt duidelijk maken. Waar de auteur ook mee speelt is de subjectieve en de objectieve tijd waarin Anton leeft. Hij leeft in het heden maar met zijn gedachten leeft hij in het verleden terwijl hij ook van het verleden probeert te vluchten maar dat lukt hem niet goed.

Persoonlijk voel ik me wel niet aangetrokken tot het boek omdat ik ten eerste die tijd nooit zelf heb meegemaakt en ten tweede omdat oorlog nooit echt mijn ding is geweest en er ook nooit echt mee bezig ben geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten